Арх. Петър Мурджев: Нужно е широко обществено обсъждане

Пазарджик — 20 юни, 2017 в 11:20 часа.

Проблемът на предлаганото от Общината решение ,според мен е унищожаването на пространственото взаимодействие на северния тротоар с прилежащото застрояване (магазини и кафенета), за сметка на паркоместа за автомобили. Този тротоар е богатството на тази улица и е естествено продължение на пешеходната зона и връзка на няколко квартала, училища и големи търговски обекти с центъра.
В този си участък ул. „Ал. Стамболийски“ е част от центъра на Пазарджик, по него не минава линия на градския транспорт, няма големи обществени сгради, до които да е крайно необходим автомобилен подход. В момента там се минава трудно с автомобил, но чудесно се ходи пеша. След предлаганата промяна, ще продължи да се минава трудно с автомобил и ще стане неприятно и да се ходи пеша.
Създавайки удобства на автомобилистите няма да ограничим и без това натовареното движение в центъра. Напротив създаваме предпоставки за ежедневни произшествия, на които сме свидетели ,като тези по бул.“Цар Освободител“, „Цар Шишман’ и „България. Необходимо е да има целенасочена градска политика за насърчаване на пешеходно движение в центъра и създаване на система от велоалеи.
С лека ръка унищожаваме чудесни условия за пешеходците, за сметка на автомобилите. Разхождайки се по бул“Ал. Стамболийски“ се вижда, че по тази улица има живот, хората спират, разговарят, а в следствие на подхода в досегашните реконструкции на улиците, изгубихме този съществуващ дух на уют и место за социални контакти. Хората в града намаляха, велосипедите почти изчезнаха, колите се увеличиха десетократно.
Задължение на Общината е дърветата в града планувано да се поддържат и при необходимост да се подменят, тротоарите да се ремонтират качествено, естетически и да са достъпни за хора с увреждания. Не ми допада и практиката напоследък, вместо тротоарни плочки отново да положим червен, жълт или син цимент.
Приемливото решение е да останат само предвидените в проекта паркоместа успоредни на пътното платно покрай южния тротоар, като максимално се запазят съществуващите дървета и в краен случай по северния тротоар да бъдат изпълнени места за паркиране отново успоредно на платното и то само в определени участъци (например до Пътно управление).
Обществената реакция по този казус още веднъж показва, че за решаването на подобни важни за града проблеми е необходимо широко обществено обсъждане и организиране на архитектурни конкурси от , които да се извлекът необходимите идеи и професионални решения.
Арх. Петър Мурджев







Етикети: , ,

Напишете коментар

Трябва да влезете в системата, за да пишете коментари.

Обратни връзки

Направи връзка